Gävle: Straffet för homosexualitet är döden och en muslim får inte bli vän med en ickemuslim. De är två av alla riktlinjer som finns på hemsidan muslim.se. (Där står nu att webbplatsen är stängd för underhåll och att besökaren är välkommen senare).
– Det här representerar sådana extrema åsikter som vi känner igen från till exempel talibanrörelsen, säger isiamologen Jan Hjerpe.
Ansvarig för sidan är Gävles imam Abo Raad.
2009 fick Sveriges Imam Förbund 416 000 kronor i statliga medel för att minska islamofobin och rasismen i samhället. Det går att läsa i dåvarande ungdomsstyrelsens årsrapport.
Sveriges Imam Förbund har sin adress på Gävles moskés adress.
En del av projektet handlade om att skapa en professionell hemsida med “faktabaserad och saklig information om islam” och “skapa broar mellan muslimer och icke-muslimer” enligt SIF, Svenska Imam Förbundet. Redan 2010 skrev Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundson om hemsidan som skapats, muslim.se.
På hemsidan står det att två imamer är ansvariga för allt innehåll på muslim.se. Den ena är Gävles Abo Raad och den andra är verksam i Göteborg. Gävles imam beskrivs som “en av Europas kanske mest främsta imamer”.
Någon gång kring årsskiftet släcktes hemsidan ner. Gefle Dagblad har inte fått någon förklaring på varför men genom att använda en söktjänst för äldre hemsidor har vi kunnat se hur hemsidan såg ut för ett år sedan. På den fanns då mycket information från imamerna för hur en “god” muslim bör agera i olika situationer.
Enligt muslim.se är följande förbjudet:
■ Att bli vän med icketroende och tycka om dem.
■ Att bli medlemmar i de icketroendes samhällen, gå med i deras partier, göra deras antal större, ta deras nationaliteter (utom när det är nödvändigt), att tjänstegöra i deras arméer eller hjälpa till att utveckla deras vapen.
■ Att imitera dem i klädsel, utseende, tal, osv, eftersom det indikerar kärlek för den person eller det folk som imiteras.
För Islamologen Jan Hjerpe är detta inget nytt.
– Det är ganska typiskt för högerwahhabism. Jag känner igen liknande formuleringar från de grupper som brukar kallas för deobandis, mera kända som taliban, säger Jan Hjerpe.
Ett av orden som återkommer på sidan är kuffar.
- – Det är den tekniska termen för otrogen eller otacksam och är ett negativt ord. Traditionellt brukar man inte räkna kristna och judar som kuffar eftersom de är gudstroende. Så att använda kuffar så att det inkluderar dem, det är extremt, säger Jan Hjerpe.
En annan åsikt på muslim.se är att den som sjunger med i låten “Nu tändas tusen juleljus” otvivelaktigt ska uteslutas ur islam. I alla fall för den som inte inser faran i att sjunga låttexten som “fullkomligt avviker från islams troslära“.
- – Det här är just därför att så många troende muslimer är integrerade i det svenska samhället och de som reagerar på det är de som vill ha en ghettotillvaro i stället. Det är extremt och absolut inte representativt, säger Jan Hjerpe.
De radikala åsikterna på muslim.se är många. Bland annat är straffet för den homosexuella mannen dödsstraff.
När Gefle Dagblad ringer upp Gävles moskés kontaktperson Jalel Bel Haj och berättar varför vi vill prata med imamen Abo Raad får vi svaret:
– Vi har ingenting att tillägga, vi har ingenting att diskutera och vi vill inte prata, tack hej.
Gefle Dagblad har under all rapportering om Gävles moské sökt imamen. Olika representanter har förklarat att han inte vill prata med tidningen.
—-
Imamen i ESKILSTUNA kämpar mot stadens extremister
I Eskilstuna finns en offentlig debatt om extremism och påtryckningar mot stadens största moské.
– De vill inte att muslimer ska kunna leva som svenskar utan de vill skapa en motsättning mellan muslimer och ickemuslimer, säger imamen Abd al Haqq Kielan.
Han är imam i Eskilstunas största moské. Han är orolig för de svenska muslimernas framtid.
– Media behöver rapportera vad extremisterna gör. Jag tror inte så mycket på att islamofobin skulle öka mer än vad den redan är. De flesta som går i moskéer är inte ens medvetna om vad ledningen håller på med. De går dit för att det är bättre att be i grupp. Det enda sättet man kan skada islam är att låta extremisterna härja fritt tills de har gjort något riktigt dåligt.
Abd al Haqq Kielan är ordförande i Svenska Islamiska Församlingarna som är ett av de största samlingsorganen för muslimer i Sverige med över 20 000 medlemmar.
Men framför allt är han imam i Eskilstunas största moské. Han har på nära håll kunnat se hur radikala islamister utövat påtryckningar mot hans moské. Han har själv anklagats för att inte praktisera islam på rätt sätt.
Under senaste fredagsbönen tog sig två extremister sig in i hans moské. Enligt dem kunde man inte be bakom en imam som var där och gästpredikade eftersom han var otroende. De uttryckte även stöd för IS metoder att bränna människor i burar.
– Jag är själv van vid den typen av propaganda från de här grupperna. Det är ett populärt sätt att misskreditera folk genom att säga att de är ickemuslimer, dåliga muslimer och att man lurar folk.
Enligt Abd al Haqq Kielan lät inte reaktionen vänta på sig bland de närvarande i moskén.
– De här personerna är avskydda, det märkte vi när de kom in. “Gå ut härifrån! Här har ni inget att göra! Kom inte tillbaka!”.
– Jag jobbar för att få till motsatsen till vad de kämpar för. Jag vill att islam ska bli en del av det svenska samhället. Precis som islam var en del av det andalusiska samhället i Spanien i 800 år till exempel. Eller hur islam är en del av det malaysiska samhället. Att man ska kunna leva som muslim i den civiliserade världen. Det vet de så därför har jag blivit en måltavla.
Vad vill de då?
– Här i väst vill de skapa en segregation för muslimer så att de känner sig utanför. Då ska de kunna användas som redskap i olika aktiviteter i Mellanöstern. Rekryteras till olika grupper.
Vad är det för grupper?
– Ja som ISIS och andra liknande extrema grupper. Det är ISIS som är mest inne på att rekrytera från utlandet.
Abd al Haqq Kiela tror och hoppas att folk kan skilja på begreppen.
– Det är inte så att folk tror att vanliga muslimer är extremister. Det har spritt sig en mer nyanserad uppfattning att vanliga muslimer inte alls sympatiserar med det här. Där tror jag att media kan komma in på ett bra sätt också.
I Eskilstuna finns det flera moskéer varav en kan kopplas till personer med radikala islamistiska åsikter. Bland annat ska Örebroimamen som greps av SÄPO misstänkt för terroristrekrytering har föreläst där. Samme imam som har starka kopplingar till Gävle och som har fått stöd av Gävles moskés imam Abo Raad.
Abd al Haqq Kielan känner nu att omgivningen börjar förstå allvaret.
– Kommunen har ju vaknat nu efter allt som har börjat hända här.
För att få kontakt med ungdomarna har ett samarbete startats mellan moskén, olika studieförbund, polisen och kommunen med bland annat socialtjänsten.
– Alla som är involverade kan nå ungdomarna innan de dras in och är i farozonen att radkaliseras. För sen när de blivit fundamentalister och tycker att det är rätt att bränna folk i burar, då är de oåtkomliga och har lämnat det mänskliga samhället och gått in i någon sorts hjärntvätt. Många av människorna i vår moské har ju flytt från de här människorna. Så det är oerhört provokativt.
– Det börjar bli dags att vakna till nu och ta sitt ansvar. De som kommer tillbaka till Sverige kommer inte tillbaka för att de ångrat sig. En del av dem kommer tillbaka med ett uppdrag. Titta på Tunisien nu. Att de dödade turister där var ett medel för att krossa friheten och få ekonomin att vackla och få ett missnöje bland befolkningen. Det vill man överallt och i Sverige har det precis börjat.
NYHETSCHEFER för Lokala Nyheter
Magnus Lundquist och Andreas Karlström
Se även: Bilden av Gävles muslimer är orättvis
och
Är det möjligt att det finns så många radikala muslimer?
Så förändrade tolken Abo Raads svar under riksdagsseminariet: “Mer extremistiskt än IS”
Public. 1/7 2015 av Lisse-Lotte Danielson för Gavledraget.com. Uppdaterat 2016-06-10.
Kommentera gärna vad du tycker om detta längst ned på denna sida där det står Starta diskussionen!