Publicerat i GEFLE DAGBLAD TORSDAG 20 SEPTEMBER 2007
Ur Åke Nyléns tidningsurklipp
Där står den ståtlig, mitt i Rådhusesplanaden, Gävles mest centrala kulturbyggnad. I över åttio år har den förnämliga musikpaviljongen stått på sin plats och miljontals sköna toner har flödat ut från den sedan invigningen 1924. Paviljongen, som var en gåva av konsul C M Andersson, uppfördes i huvudsak för Hälsinge regementes Musikkårs sommarkonserter, men orkestrar av olika slag har spelat där genom åren. Sorgligt nog har paviljongen nära nog stått oanvänd det senaste decenniet, men i somras (2007) strömmade åter toner från den välbekanta byggnaden.
Redan år 1900 gavs esplanadkonserter, eller promenadkonserter som de även kallades, flera gånger i veckan under våren och hösten i Rådhusesplanaden. För konserterna stod även då Hälsinge regementes musikkår, hitresta från Mohed, och stora skaror Gävlebor samlades till dessa musikaliska nöjen.
Några år senare, i juli 1902, lämnade drätselkammaren förslag till stadsfullmäktige om att ett årligt anslag från stadskassan borde användas till ”anordnande av 10-20 kostnadsfria friluftskonserter årligen i Rådhusesplanaden”
Bakgrunden till förslaget var ett försök till “åtgärders vidtagande af dryckenskapen”, alltså att på kommunal väg ordna musikaliska förströelser för att minska supandet. Inte för att drätselkammaren trodde att folkkonserter kunde bekämpa stadens alkoholmissbruk, men tanken var att försöka locka ut den del av allmänheten som annars skulle sitta hemma eller på krogen och dricka. Nåväl, fullmäktige beslutade samma månad, utan omsvep, att tillsvidare lämna ett årligt bidrag om 750 kronor från stadskassan till kommande friluftskonserter.
Lämpligt nog fanns en musikestrad i stadens ägo, en estrad som användes under 1901 års utställning. Den var dock av primitiv natur, ett upplagt trägolv vilande på lösa bockar och helt utan tak. Den blev i alla fall användbar de kommande åren och ända fram till 1922 nyttjades den enkla musikestraden för musikkårens årliga konserter i Rådhusesplanaden.
Men på våren 1923 kontaktade chefen för Hälsinge regemente, överste Henning Stålhane, kammarkontoret i Gävle och meddelade att han inte längre medgav att regementets musikkår fick konsertera i Rådhusesplanaden, om inte tak blev uppsatt över musikestraden “till skydd för notbladens förstöring genom regn“. Kammarkontoret tillsatte genast en utredning i ärendet.
Då det inte var tänkbart att på ett estetiskt och praktiskt tillfredsställande sätt anordna tak över den dåvarande musikestraden, fick stadsarkitekten Gunnar Wetterling i uppdrag att lämna ritningsförslag till en helt ny musikpaviljong i esplanaden, med ungefär samma golvyta som den gamla. I maj månad lämnade Wetterling sin första skiss till byggnadskontoret som genast sände den vidare till regementets musikdirektör, Ivar Widner, för ett första utlåtande. Widner blev förtjust och lät Wetterling arbeta vidare med förslaget och i augusti månad lämnades två färdiga detaljritningar in till drätselkammaren.
Wetterlings föreslagna paviljong skulle kosta omkring 7 500 kronor att uppföra, inklusive kostnad för belysning och snöskärmar som skydd vintertid.
Drätselkammaren ansåg dock att kostnaden var allt för stor och bad därför stadsarkitekten lämna ett nytt förslag till en enklare musikpaviljong, för att få ner kostnaden. Wetterling lämnade snabbt ett nytt ritningsförslag där den totala kostnaden skulle stanna på 3 500 kronor, men nu tyckte drätselkammaren att förslaget var mindre tilltalande och bestämde att frågan skulle bero.
Månad efter månad gick men något beslut kom inte från drätselkammarens sida. Risken var nu att kommande års esplanadkonserter skulle gå förlorade. Men vid drätselkammarens sammanträde den 16 maj 1924 meddelade istället en av kammarens ledamöter, konsul Carl Magnus Andersson, “att en musikintresserad samhällsmedlem vore benägen att på egen bekostnad låta uppföra en musikpaviljong i esplanaden”, då enligt det första förnämligare och dyrare alternativet.
Den anonyma samhällsmedlemmen satt dock som villkor för donationen att den skulle stå färdig till den 8 juli, då Konungen skulle närvara vid Hälsinge regementes 300-årsjubileum.
Både drätselkammaren och fullmäktige tog tacksamt emot det vackra erbjudandet från donatorn och den 12 juni samma år klubbades beslutet. Kammarens ledamot C M Andersson och stadens byggnadschef fick i uppdrag att övervaka paviljongens uppförande. Det fanns givetvis en stor nyfikenhet från både stadens styrande och allmänhetens sida om vilken den anonyme donatorn var, men ganska snart skulle det visa sig att det var konsul Andersson själv.
Den musikintresserade konsuln var dalmas men kom i unga år till Gävle. Han började sin bana som biträde i en skeppsmäklerifirma men 1887 startade han, tillsammans med skeppsredaren Carl Gustaf Lundqvist, den välkända speditionsfirman Andersson & Lundqvist.
Han var verksam i årtionden inom det kommunala livet i staden och tillhörde bland annat stadsfullmäktige och drätselkammaren och var belgisk vicekonsul sedan 1906. Musiken var en stor del av hans liv och hans hjärta klappade varmt för Gefleborgs läns orkesterförening och Gefle sångarförbund. Han var ett välkänt ansikte i staden, en gladlynt herre som i allmänhet kallades “Carl-Magnus” av Gävleborna.
En månad efter fullmäktiges beslut stod den nya musikpaviljongen på plats i esplanaden. Den lokala byggfirman Lindbom & Son hade uppfört den efter Wetterlings ritningar, gjuten i betong i tiokantsform med: kupol och tio kolonner. Den förgyllda lyran, som krönte kupolen, tillverkades av plåtslagarmästare F O Franzén medan järnbalustraden mellan kolonnerna smiddes på N Aug. Ekbergs Vagnverkstad i Gävle. Paviljongen blev ett ståtligt och vackert byggnadsverk som prydde väl sin plats under de gamla hängpilarna.
Söndagen den 13 juli var det så dags att inviga den nya musikpaviljongen. Dagen före hade Hälsinge regemente firat sitt 300-års jubileum med pompa och ståt och huvudpersonen där var givetvis kung Gustaf V, som hedrade jubileet med sin närvaro.
Konsul Anderssons tanke var nog att kungen själv skulle finnas på plats vid invigningen av den nya paviljongen, men så blev det inte.
Kungen lämnade Gävle redan samma kväll. Konsuln fick nöja sig med att stadsfullmäktiges ordförande, A J Andersson, höll i invigningsceremonin.
En stor skara söndagslediga Gävlebor hade samlats i esplanaden för att lyssna till den första sommarkonserten. Strax före höll fullmäktiges ordförande ett kort tal från paviljongen och därefter framförde han på stadens vägnar ett tack till den okände donatorn, som med största sannolikhet stod nedanför i publikhavet. En nöjd Överste Stålhane tackade också på musikkårens vägnar för den “vackra paviljongen” som räddat framtida sommarkonserter.
Efter invigningstalen gavs den första konserten av Hälsinge regementes musikkår. Det var ett rikt och väl sammansatt program av uteslutande svenska kompositioner. Man framförde bland annat Liljefors “Förspel till Frithiof och Ingeborg” och två stycken av musikkårens dirigent, musikdirektör Widner, “Festspel” och den taktfasta marschen “Överste Stålhane“.
Konserterna i esplanaden blev en tradition och år efter år under sommarmånaderna strömmade musik från den ståtliga musikpaviljongen, vanligtvis tio konserter varje sommar. 1957 förlorade Hälsinge regemente sin musikkår, men omedelbart skapades en ny musikkår av regementets kamratförening som gjorde att musiken och konserterna kunde leva vidare. Genom åren har också andra orkestrar av olika slag bjudit på musik från paviljongen, men företrädesvis blåsorkestrar.
Fram till mitten av 1990-talet var paviljongen en levande kulturbyggnad under somrarna, men sen blev den plötsligt öde och tyst. Musiken uteblev och paviljongen började förfalla. 1997 rustades den upp för närmare en kvarts miljon kronor och många trodde givetvis att konserterna skulle återuppstå.
Men icke. Inte ens vid den årliga Cityfesten hördes en ton från paviljongen och tyst blev det nära nog i ett decennium, förutom en majkväll 2002 då Messingsorkestern Kaptenerna musicerade i esplanaden. Men då enbart för att musikpaviljongen i regementsparken var upptagen i samband med Vårruset.
De senaste åren har musikpaviljongens öde och förfall flitigt omtalats på Gävletidningarnas insändarsidor, då i huvudsak av “90-talets arrangör av esplanadmusiken“, Ingvar Pira.
Och äntligen har han blivit bönhörd. I somras (2007) strömmade åter den efterlängtade musiken från den gamla paviljongen. En handfull välbesökta sommarkonserter framfördes under juni och juli med bland andra Gefle kammartrio och Svanska kapellet. I mitten av juni i år biföll också stadsfullmäktige en motion från folkpartisten Krister Jönsson om att arbeta för att paviljongen kommer till användning igen, till glädje för en stor skara musikintresserade Gävlebor.
Gävles mest centrala kulturbyggnad börjar sakteliga vakna till liv igen och till nästa sommar kan stadens invånare säkerligen se fram emot ett flertal sommarkonserter. Det är väl vår ståtliga musikpaviljong värd.
Jan G Ljungström
————————————————————————————-
april 6, 2012
Sammanställt av – lisse-lotte@danielson.be