ROBERTSFORS.
På målningen står två små flickor och väljer julgran, medan deras far mäter höjden med sin käpp. Världen är blå och naivistisk, det snöar över stadens ryska silhuett. Det är Åbo.
Men mest av allt är det Clara Salanders barndom. I ett gammalt vackert trähus i Robertsfors bor och verkar Clara Salander. Det kan tyckas långt mellan Åbo, Haiti, New York och Robetsfors, men inte i Claras ögon.
– Jag tycker de stora städerna är som bölder, med skummande fradga – förstäderna – runt omkring. Skrämmande, säger hon på sin klingande finlandssvenska.
Och raskt tar hon död på föreställningen om hur en konstnär skapar. död på föreställningen om hur en konstnär skapar.
– Inspirationen av omgivningen spelar liten roll, jag jobbar inte så. Men jag skulle väl inte vilja bo på en direkt ful plats.
Nej, det är något helt annat än den pittoreska vyn som hållit henne kvar i Robertsfors.
Lever i opyntat gemyt
Huset. Ett gammalt vackert trähus, med snickarglädje till och med på brevlådefästet. Trädgården. Uppvuxen, med ett litet lusthus i grönt som fågelbord.
– Huset har betytt så oerhört mycket. Det är som en lyx att ha sådana utrymmen, och det har varit jätteroligt att rusta och göra det funktionellt.
– Jag har inget större behov av pynt, och tycker att det är lyckligt om det mesta är funktionellt. Men jag vill inte väva trasmattor, jag är beroende av omväxling, av att improvisera.
Att våga ta en utmaning
Improvisera är precis vad hon gjort hela livet. Någon gång under våren, det är ovisst när, flyttar hon och maken Sune Salander ungefär så långt söderut man kan komma i Sverige, till byn Gislöv utanför Simrishamn.
– Det bara blev så, händelsevis. Det känns äventyrligt, och stimulerande. Ska man flytta kan man flytta hur långt som helst, tycker Clara.
Men hon föredrar att hålla sig inom Sveriges gränser, av praktiska skäl.
Att skapa den nya boendemiljön känns kreativt, och till Västerbotten kan familjen alltid komma tillbaka. Vännerna är många, och sommarhuset i Obbola äger en av sönerna.
– Jag har alltid försökt vara så lite fast som möjligt, och nu sliter
vi upp oss ordentligt, säger Clara belåtet. Det känns idealt att sticka.
Händig rådman med musikalisk fru
Det är mycket som bara blir för Clara. Konstnärsskapet är ett exempel.
Helt ointresserad av skolan, fanns det bara två alternativ: målning eller gymnastik. Hon sökte in på Atheneum i Finland, svåraste linjen – den grafiska, och kom in.
– Jag var så glad när grundskolan var över. Mina föräldrar hade båda studentexamen och skulle väl ha uppskattat om jag blivit student.
Ett visst påbrå finns. Fadern som var justitierådman i Åbo var mycket händig. Modern som var “hemmamamma med sex barn” var liksom sina syskon mycket musikalisk. Hennes förtvivlan var stor när inget av hennes barn visade sig vara särskilt musikaliskt. Det blev konstnärliga intressen för alla istället.
– Vi satt ofta runt matsalsbordet och målade allihopa, minns Clara.
Samma lärare för mor och son
Hela sitt vuxna liv har Clara försörjt sig på sin konst. Som tonåring gick hon runt i Åbo och sålde modeteckningar till affärer och små tavlor till en ramaffär. Nu förvånas hon över att de köpte.
Efter examen i Helsingfors, reste hon till Amerika för att studera dels i New York, dels vid världsberömda Cranbrook Academy of Art i Michigan. (Mest känt för oss skandinavier genom att finske arkitekten Eliel Saarinen och svenske skulptören Carl Milles varit verksamma där.)
– Jag firade jul i Saarinens hem.
– Min äldste son Kim har gjort precis samma sak som jag, vi har haft samma lärare på Cranbrook. Han undervisade mig sitt första år på akademin, och Kim sitt sista.
Så tycks cirkeln sluten. Irrfärderna har gått över hela världen, stipendierna och utmärkelserna har varit många, utbildningen gedigen.
Efter ett par år i Amerika började Clara längta hem till Europa.
– Jag var ju så ung… Det blev först Danmark, sedan Paris, och så södra Sverige. Clara som saknade textil bakgrund, men gärna ville utbilda sig på området, blev specialelev på Textilinstitutet i Borås.
” Jag tyckte jag hade gått tillräckligt med konstskolor och ville ha något mera fundamentalt. Så det blev ett år med sommarpraktik inom industrin.
– Det var jättehemskt, tråkigt men hälsosamt, sammanfattar hon.
– Guud, vad lång tiden var, jag trodde inte det var sant att tio minuter kunde vara så långa.
Det är där på industrigolvet som hon tycker att alla politiker bör hamna, förr eller senare. För det är verkligheten.
– Man kunde inte ens tala med folk, det dundrade så mycket Det var bara tystnaden som hördes.
Skelleftesonen Sune
I Borås, på en psykologikurs mötte Clara kärleken – av en slump -i maken Sune. Han följde med henne till Finland på ett år.
– Det var mera på skoj. Jag arbetade vid Finlayson-Forssas mönsterateljé, och Sune på en industri för han kunde ingen finska. Så åkte han hem till Skellefteå på en repövning, och skickade en annons till mig där Hemslöjden sökte en textilkonstnärinna. Ja, det bara blev så. Det ar så mycket som bara blir, plötsligt är man fast, utan att man vet att man är fast, suckar Clara.
Året var 1956, och det skulle ta tio år och åtskilliga mönster innan hon lämnade Hemslöjden.
Marktjänst för maken
I Robertsfors skaffade sig paret raskt en egen ateljé, för även Sune är konstnär, om än på deltid. Det är nämligen han som sköter vardagens alla sysslor.
– Han ger mig tid att arbeta.
– Det är han som får sköta all marktjänst, ta hand om bilarna och snöskottningen. Ja, han gör allt det jag inte gör.
Ty Clara tycker inte om att laga mat, och även om hon skulle vilja kunna, har hon inte tålamod att lära sig.
Tänk att Sune och jag har hållit ihop så många år, trots att vi är varandras motsatser. Han gillar sött och jag salt, han rött vin och jag vitt vin, skämtar Clara när hon vigt hoppar över soffkarmen och sätter sig vid kaffebordet.
Egna misstag bästa fostran
Nu är det inte bara Clara och Sune som är konstnärer i familjen. De båda sönerna Kim och Jens har valt samma yrke. Kim är verksam i USA, och Jens härhemma på konstakademien i Stockholm.
Men ingen av dem har försökt påverka sönerna.
– Jag fick friheten att välja mitt eget yrke, och det har de också fått. Det enda jag gjort är att ge dem möjligheten genom att låta dem få material. De var kreativa som ju alla barn är. Men de får själva hitta sina vägar.
Egna erfarenheter är centralt för Clara, hon pratar om hur viktigt och svårt det är att låta barnen begå sina egna misstag.
– Jag grät en hel dag när Sune skjutsat Jens och några danska kamrater till E4:an. De skulle lifta ut i Europa och jag visste inte ens om han hade en tröja med sig.
Moderskapet har betytt mycket. Hon antar att en så radikal upplevelse som att föda barn kan förändra vem som helst.
– Varje minut har varit positiv kanske för att jag fick barn så sent, och hade hunnit vara ute i världen och härja. Jag har aldrig tyckt att barnen varit till besvär, eller känt att det varit jobbigt, som jag tror att många unga mödrar kan känna.
Liggande lösningar
Något behov av att hävda sig som konstnär har hon inte, och hon förvånas varje gång någon känner till henne. Men hon gör ogärna misstag.
~ När jag stöter på problem lägger jag mig i horisontalläge och tänker. Det måste vara något med vätskebalansen, för jag kommer alltid på lösningen skämtar hon.
Hennes arbete är målinriktat. “Jag tycker helt enkelt om uppgifter.”
Och den skånska framtiden, hur ter den sig?
– Jag tänker fortsätta skapa hela livet.
AGNETHA WIKLUND-HELEÉN
——————————–
28 januari , 2013
Sammanställt och kompletterat med bilder av – lisse-lotte@danielson.be